Jumaat, 12 Februari 2010

~~ KEHIDUPAN JIN ~~

      Jin ialah segala makhluk halus yang tersembunyi dan tidak kelihatan oleh manusia. Pengetahuan mereka lebih luas dan umurnya panjang sehingga boleh mencecah beribu-ribu tahun. Alam kediaman Jin ialah lautan, daratan, udara dan "Alam Mithal" iatu suatu alam yang di antara alam manusia dan alam malaikat. Jika ditakdir diberi oleh Allah S.W.T kepada kita melihatnya, jika jarum yang jatuh dari atas tidak jatuh di atas bumi tetapi hanya jatuh di atas belakang-belakang mereka.
       Jin bergerak melebihi cepat gerak cahaya dalam satu saat.Jumlah Jin juga sangat banyak, mungkin tidak terbilang untuk kita mengiranya. Menurut sumber yang saya dapat, jumlah Jin iaitu seluruh manusia daripada nabi Adam sehingga kiamat  'x' haiwan-haiwan 'x' batu-batu 'x' pasir-pasir dalan bumi dab tumbuh-tumbuhan ini adalah hanya 1/10 daripada jumlah keseluruhan Jin. Manakala, jumlah keseluruhan Jin adlah 1/10 daripada jumlah keseluruhan malaikat. DAN, jumlah keseluruhan malaikat hanya Allah S.W.T dan Rasul-Nya sahaja yang mengetahui. Jadi, dapatkah anda semua bayangkan berapa jumlah sebenar Jin yang berada di sekeliling kita? bayangkan bagaimana jikalau kitya dapat melihat Jin-jin tersebut? sebenarnya ruang yang kecil itu pun boleh dipenuhi oleh berjuata-juta Jin, dan rupa Jin ada dalam pelbagai.
      Jin yang kekal dalam kafir dan Jin Islam tapi fasiq mempunyai rupa yang huduh dan menakutkan. Berbeza dengan Jin Islam yang mengamalkan tuntutan Allah, mempunyai rupa yang bersih. Bentuk-bentuk tubuh mereka itu ada yang pendek, dan ada yang terlalu tinggi. Begitu juga dengan warna, ada bermacam-macam warna putih, merah, biru, hitam dan sebagainya. Jin Islam yang paling tinggi solehnya, paling baik amalannya dan paling luas ilmunya sebenarnya masih ada lagi pada dirinya sifat-sifat mazmumah. Sifat-sifat mazmumah tersebut seperti takbur, ria', ujub dan sebagainya. namun begitu, ia mudah menerima teguran dan pengajaran.


*** ini sahaja dlu artikel mengenai Jin.. sumber yang saya dapat mengenai Jin ini adlah dari apa yang sy ketahui dlm kelas yang saya ikuti sem ini.
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan